Lasseman och Killis

Idag har verkligen känts som en berg och dalbana för mig, i alla fall på humöret. Har varit glad, trött, ledsen, pigg, förväntansfull, besviken, sur, ja, det mesta helt enkelt!

På förmiddagen gjorde vi bara sånt som vi brukar göra och jag var jättetrött i kroppen fram till lunch, efter maten blev jag mycket piggare!

Efter lunch fick jag rida dressyr på Lasse medan Amanda red Cornette. Lasse är Luddes systers häst som Ludde har fått av KG och utbildat så han kan passage, piaff, byten mm. En gammal hopphäst som är omskolad till jättefin dressyrhäst! Han är ca 173 cm hög och det fanns ingen pall i ridhuset så jag fick bokstavligen klättra upp på honom.. Fast han kändes inte så stor när man väl satt på!
Cornette är en unghäst som Ludde har fått för att hon bara rest sig och varit helt galen, men än så länge har hon inte gjort något här (har varit här i 5 månader..) *peppar peppar ta i trä*.

Ludde var också uppe i ridhuset och hjälpte Amanda, Cornette blev jättefin och Amanda är verkligen jätteduktig på att rida, speciellt unghästar!
Jag försökte trava runt lite, men det gick inte alls bra. Ludde tyckte att jag var för hård i handen, att det gick för fort och så missförstod vi varandra hela tiden eftersom jag inte hörde vad hon sa för att det regnade så mycket.

Tillslut hade hon hjälpt klart Amanda och då kunde hon hjälpa mig (som var typ gråtfärdig och redo att sitta av, är grymt dålig på att ta kritik!! och beröm med för den delen..). Fick verkligen vara jättelätt och snabb i handen och sitta jättestilla med sätet. Efter ett tag blev han faktiskt fin!
När vi sedan skulle galoppera började jag som vanligt att gunga med (har för vana att "gunga" för mycket) och det tyckte inte Lasse om. Han började genast kicka och bråka, men när jag bara satt still med sätet  och fick honom i balans så slutade han och blev fin i stället!
Fick göra likadant i andra varvet innann Ludde sa åt mig att trava och "tänka passage med armbågarna och underskänklarna". Jag försökte göra som på tv ;) och då började han gå i passage!! Jag kunde inte sluta le, haha!
Sedan fick jag göra halt vid H och Ludde kom med långpisken bakom och då började han genast piaffera, hur coolt var inte det? :O Nästa gång vi skulle göra det blev han dock väldigt exalterad och började resa sig i stället, då kände jag mig väääldigt liten.. Men det blev inget allvarligt och vi kunde göra en till halv-piaff innan jag fick trava av honom.

Absolut den svåraste hästen jag ridit!!

Vid halv sex blev det dags för Kilian och han kändes sjuukt liten efter stora Lasse. Kilian var jättejätteseg idag. Snubblade massor och var seg i bakbenen. Jag fick först rida massor av vergångar och sedan ta igenom massa, massa halvhalter för att snabba på bakbenen. Sedan fick jag rida skänkelvikningar på olika sätt och fatta galopp mitt i, lägga volter mm. Allt för att få honom och mig snabbare, träna koordinationen och balansen!
Vissa saker gick faktiskt bra, även om min känsla  efter passet tyckte att det jag skitdåligt.. Fast nu när jag tänker efter så var han ju ganska duktig ändå=)

Idag är faktiskt första gången jag börjar bli sugen på en stor häst.. Men samtidigt vill jag ju inte sälja min lilla bebis och jag har inte tid/råd med två..!

I morgon börjar en dressyrkurs så då kommer det hit massor av folk som stannar tills på fredag. Ska bli kul, hoppas jag hinner kolla lite på lektionerna bara!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0