Programridning

Idag har det varit programridning här på Sjövillan och jag hade turen att få vara med! =)

Men först hade Ludde lektioner för lägerdeltagarna och Amanda och jag fixade i stallen. Vi la in nytt spån till alla Luddes hästar (det behövdes verkligen!) och jag mockade ur hela bädden i Kilians box och la in nytt, fräscht spån. Två och en halv kärra kiss blev det, blä!
Vid lunch ringde Ludde och frågade om jag kunde jobba i morgon och jag sa att jag kunde, men att jag helst inte ville. Hon skulle försöka fixa det på annat sätt och lite senare sa hon att Alva kunde jobba i stället och att hon själv skulle fodra dem.
Fick såklart jättedåligt samvete eftersom hon varit så snäll och ställt upp för mig.. =/ Men ja.. nu är det såhär i alla fall!

Lite senare startade programridningen och alla kortbaneprogram var först. Jag skulle rida vid fyra och Kilian var knoppad och klar att rida fram vid halv.
Jag hann trava i typ tre minuter innan Lotta kommer och säger att jag ska rida nu för att de är tidiga. Skrittar upp till ridhuset och säger att jag knappt travat, så jag får värma lite i manegen också. Dock är jag stressad och Kilian spänd för staketen och de på läktaren så det blev inte alls någon bra uppvärmning. Väldigt haffsigt och hann typ bara galoppera ett varv åt varje håll!

Innan jag började rida fick jag göra halt och då frågade Roger (domaren) vad jag skulle tänka på nu när jag red en så ung häst och då sa jag att jag skulle tänka på halslängden och rida fram honom, det var korrekt sa han! Vi pratade lite till innan jag fick sätta igång.
Hade lite småmissar som tex galoppfattning från skritt då han fattade fel (en häst gnäggade precis innan så han blev spänd), men jag fick ta om den och då blev den jättebra. Ett tidigt avbrott i förvända och dålig fattning i följd på det (en häst hade ställt sig utanför ridhusdörren, läskigt ;) ), men fick ta om det också och då blev det bra!
Tyvärr vägde han på höger bak i sista uppridningen, annars hade vi fått högre på den sa Roger. Fick tips på hur jag skulle göra för att få bort det (få honom mer liksidig och mer framme för högerskänkeln).

Roger tyckte att jag visade runt honom på ett bra sätt och att det viktigaste med unghästar var att de hade förtroende för ryttaren och fick det som en posetiv upplevelse och det tyckte han att jag hade lyckats bra med! Så det var kul =) Frågade också Roger om han tyckte vi skulle gå ner ett snäpp och rida LB, men det tyckte han absolut inte att det fanns någon anledning till! Tur ;)

Red lite i paddocken efterår eftersom jag knappt hunnit rida något och då var han GRYMT fin. Jätteläcker i traven (tom svår att sitta på!!) och gjorde jättefina galoppserpentiner. Kändes som att vi fick till en travökning också, men jag är så dålig på att känna om det är rätt..

Efter att jag ridit klart var det bara att skynda sig av med allt, stretcha och blaska av honom, för sedan skulle alla hästar in.

Nu är alla inne och de regnar och åskar ute.. Jag och Amanda ska snart åka iväg och köpa lite godis och gott till ikväll, myys! =)

sötisKilian efter ritten

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0